Ongekende tijden in de Aluminium wereld

06-09-2021

Ongekende tijden in de Aluminium 
Het zijn gekke tijden in onze branche. De vraag naar aluminium is sterk toegenomen, terwijl de capaciteit sterk is verminderd. De gevolgen zijn langere levertijden en stijgende prijzen. Hoe is dit zo ontstaan? We leggen het je uit in een samenvatting van alle belangrijke factoren, die samen de ‘perfecte’ storm opleveren voor aluminium gebruikers. 

Anti-dump maatregel 

 De anti-dump maatregel tegen niet-Europese wals fabrieken voor profiel (AD664) en band & plaat (AD668) hebben er mede voor gezorgd dat de levertijden bij Europese fabrieken sterk zijn opgelopen. Veel producenten in Europa zagen het aantal verhandelde termijncontracten toenemen. Het gevolg: veel minder beschikbare aluminium voor de spotmarkt. Daar komt nog eens bovenop dat aluminiumproducenten in China erg druk zijn met het bevoorraden van hun binnenlandse markt, en dus niet bijzonder geïnteresseerd zijn in export. 

Pandemie 

 Natuurlijk heeft de pandemie ook een enorme rol gespeeld in dit verhaal. Het heeft het vrachtverkeer tussen het VK en Europa én China en Noord-Amerika op grote schaal verstoord. Niet alleen is de beschikbaarheid van containers verminderd, ook het aantal afvaarten is afgenomen. De vracht- en containerkosten zijn tussen de 5 en 6 keer gestegen. Daarbij hebben COVID-19 veiligheidsprocedures en isolatieprotocollen ervoor gezorgd dat de capaciteit van de producent is verminderd met 10 tot 20% vergeleken met de niveaus van voor de pandemie. 

Stijging LME 

 Een extra factor die een grote oorzaak is van de prijsstijging heeft te maken met investeringen. Commodities and Metals zijn een 'safe haven' geweest voor de grote beleggingsmaatschappijen die pensioenfondsen en andere financiële activa beheren. Investeringen in metalen kunnen snel worden geliquideerd als ze hun geld er snel uit willen halen om te investeren in andere mogelijkheden. Het gevolg hiervan is dat de LME (London Metal Exchange) prijzen blijven stijgen, evenals de ‘Metaalpremies’, die sinds begin 2021 gestaag zijn gestegen. 

Hogere kosten fabrieken 

 Laten we ook zeker niet vergeten dat alle Europese fabrieken worden geconfronteerd met aanzienlijke stijgingen van al hun basiskosten. Denk aan hogere kosten op het gebied van arbeid, energie, verpakking/hout en transport. 

Hoe nu verder? 

 Alle fabrieken in Europa zijn volgeboekt voor 2021 en aarzelen om de capaciteit of prijzen voor 2022 op dit moment aan te bieden. De meesten geven de boodschap dat de 'beste' positie die we voor 2022 kunnen verwachten een vergelijkbaar volume is. Dus geen toename. Houd er als klant dus rekening mee dat de lange levertijden voorlopig zullen blijven en dat ook de prijzen de komende tijd niet zullen dalen.