Formula Student Team Delft

Formula Student Team Delft

Geheel electrisch van 0-100 in 2 seconden!


13-06-2017

De raceauto waarmee het Formula Student Team Delft deze zomer gaat deelnemen aan wedstrijden in Duitsland, Hongarije en Spanje, bestaat uit een bijzondere combinatie van koolstofvezel, aluminium, staal en titanium. Het aluminium is geleverd door Garfield Aluminium Schiedam, een van de vele sponsors van het studententeam.  

Deze nieuwe auto is medio juni gepresenteerd tijdens de jaarlijkse roll-out in het centrum van Delft. Dat is altijd een hele happening. Onder de vele toeschouwers waren uiteraard ook enkele medewerkers van Garfield Aluminium aanwezig. Zij konden vaststellen dat het studententeam vol revanchegevoelens zit. De 70 leden zijn namelijk erg ambitieus en vinden dat ze iets goed te maken hebben nadat het team vorig jaar van de troon gestoten werd.  

Het Formula Student Team Delft - opgericht in 2000 - doet al sinds 2010 mee aan de competitie voor elektrische auto’s. De belangrijkste race voor het team is die in Duitsland. FS team Delft heeft deze race vijf van de zeven keer gewonnen, maar eindigde vorig jaar als tweede achter het team van Karlsruhe. Het verschil was weliswaar klein, maar dit jaar moeten de verhoudingen worden hersteld, aldus het team.

Engineering en design

Bij deze studentencompetitie gaat het natuurlijk om zo hard mogelijk racen. Er wordt gereden op kleine bochtige circuits (kleine kartbaantjes), waar de auto’s topsnelheden halen tot 120 km per uur en in ongeveer 2 seconden accelereren van 0 naar 100 km per uur. Maar niet alleen de snelle rondjes tellen. Ook engineering en design worden beoordeeld. De teams moeten uitleggen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt, wat het allemaal heeft gekost en een businesscase om hun auto bouwen. Ze moeten zich dus ook verantwoorden. Juist dat is belangrijk bij het vormen van de engineers voor de toekomst. Het is ook een belangrijke reden voor Garfield Aluminium om dit team te sponsoren. Wouter Brand, werkzaam op de afdeling Sales & business development van Garfield Aluminium, legt uit:   ​

“Goed opgeleide engineers zijn essentieel voor de toekomst van de Nederlandse maakindustrie. Wij vinden het belangrijk daar een bijdrage aan te leveren.”

Kosten laag houden

Het raceteam heeft veel sponsors. Sommigen geven financiële steun, maar veelal gaat het om sponsoring in producten of diensten. Zo verkrijgt het team onder andere de motor en de banden van sponsors. Rogier Colijn, Technical & Finance Manager van het team, licht deze ontwikkeling toe:

“Wij proberen zoveel mogelijk dingen via sponsoring te regelen om de kosten zo laag mogelijk te houden. We hebben gemerkt dat als je de juiste sponsor benadert en hem de kans biedt zijn eigen product te promoten door middel van inclusie in onze auto, dit veel succesvoller is dan simpelweg vragen om een financiële bijdrage.”


Hij is daarom blij met een sponsor als Garfield. “Daarmee is het makkelijk werken. Ik stuur een mailtje en kan het materiaal dat we nodig hebben vaak direct ophalen. Dat is fijn, want het bouwen van onze auto luistert nauw. Als een onderdeel op zich laat wachten, kunnen we niet verder met de ontwikkeling van andere onderdelen.” Dat ontwikkelen gebeurt vooral in de Dreamhal van de Technische Universiteit Delft, waar alle dreamteams van de universiteit aan hun projecten kunnen werken. Hier staat bijvoorbeeld ook een 3-assig bewerkingscentrum om onderdelen te produceren.

Diverse aluminiumsoorten

Bij Garfield kunnen de Delftse studenten kiezen uit een uitgebreid assortiment aluminium. Ze gebruiken de kwaliteit 1050 - een standaard aluminium plaat legering - voor het maken van mallen voor aerodynamische doeleinden. Voorheen werden hiervoor houten mallen gebruikt, maar het voordeel van aluminium is een betere oppervlaktekwaliteit. “De vleugelelementen krijgen echt een mooi glad oppervlak als je de mallen goed freest”, zegt Rogier. Hij heeft ook specifiek om andere legeringen gevraagd. Een onderdeel van de auto is bijvoorbeeld de ‘fronthoop’ die ter bescherming om de benen van de bestuurder zit. Hiervoor wordt een profiel uit een blok aluminium gefreesd, waarna er een plaat op wordt gelast. Daarna volgt warmtebehandeling om de spanning er uit te halen. Hiervoor is aluminium 6082 gebruikt, dat zowel goed te verspanen als te lassen is. Voor onderdelen van de lagerhuizen en de brackets voor de uprights is de aluminiumkwaliteit 7075 gebruikt in verband met de hoge treksterkte. Hierdoor is het materiaal bestand tegen hoge toerentallen (20.000 toeren per minuut).

Veel voldoening

De studenten hebben een lichte en betrouwbare auto gemaakt. Vorig jaar woog de auto van het Formula Student Team Delft 170 kilo, nu weegt deze 164 kilo. Rogier Colijn heeft goede hoop dat hiermee de hoogste podiumplek kan worden heroverd. Wouter Brand van Garfield gaat de prestaties van het team uiteraard nauwgezet volgen. “Het gaf al veel voldoening om de auto helemaal afgebouwd te zien bij de roll-out en te weten dat je daaraan een steentje hebt bijgedragen. Nog mooier is het natuurlijk als ze er ook top mee presteren!”